Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!!

Ga naar beneden 
+5
Bob Angsat
Boeroeng
ElEl
wu
Henri R. Cingoor
9 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4
AuteurBericht
Gast
Gast




70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!!   70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!! - Pagina 4 Icon_minitimedi 3 apr 2012 - 11:19


Als ik de lijst beter bekijk dan zijn er ook inlandse schepelingen vermeld. Die zijn niet op het monument in Surabaya vermeld, dat is niet zo netjes alleen Nederlandse Marinemensen staan erop.

Als ik de foto's goed bekijkt dan zie ik niet de bevelhebber der Indonesische Zeestrijdkrachten, maar wel wat lagere goden. Misschien herken ik hem niet of er is geen foto van hem gemaakt, dat lijkt me wel vreemd. Misschien is dit de Indonesische wijze om Nederland erop te wijzen dat ze er niet mee eens zij hoe hun doden geeerd worden bij de Slag in de Javazee.

Ik weet dat de Engelse gesneuvelde Marinemensen gedeeltelijk in Jakarta en gedeeltelijk in Singapore op War Cementaries zijn begraven.

Waar de Amerikanen gebleven zijn???
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!!   70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!! - Pagina 4 Icon_minitimedi 3 apr 2012 - 22:46

Boeroeng, je schrijft:
Citaat :
Ik ben geen historicus.
Maar dat neemt niet weg dat je heel goed de weg weet te vinden in diep verscholen historische documenten, mogelijk via je relaties.
Dat doet er weinig toe, je hebt een enorm historisch besef en gelukkig laat je dat ook met ons hier delen.
Terima kasih!

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gast
Gast




70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!!   70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!! - Pagina 4 Icon_minitimedi 3 apr 2012 - 23:00

De gesneuvelde Amerikanen (2/3 van de bemanning ging met de USS Houston mee de bodem in) van bvb de USS Houston worden herdacht dmv een gedenkplaat op de Arlington begraafplaats in Wahington DC, dezelfde begraafplaats waar oa JF kennedy is begraven.

De USS Houston verging in de slag bij de Soenda zee. Daarna volgde nog een soort 2de slag bij de Javazee plaats. Alle gesneuvelden worden in de slag bij de Javazee herdacht. Al met al werden in kort bestek de volledige geallieerde vloot buiten gevecht gesteld.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!!   70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!! - Pagina 4 Icon_minitimedi 3 apr 2012 - 23:15

Beste Valerio,

Er is van de USS Houston zelfs een postzegel (USA) uitgegeven. en er is zelfs een website van (helaas ben ik het URL adres kwijt).
In het verleden heb ik nog een email uitwisseling gehad een nabestaande van de USS Houston.
Ik had een schilderij van de USS Houston en dat wilde de nabestaande graag van mij overnemen, hetgeen ik natuurlijk gedaan heb.
Daarna stopt hij de correspondentie, dat vond ik jammer, want ik wilde er graag meer over weten.
Misschien de typisch Amerikaanse mentaliteit ??????
Hebben, hebben en dan stoppen?
Jammer. Hopelijk heb ik deze man toch gelukkig gemaakt, want hij zei dat het schilderij (gemaakt vóór de slag om de Java zee).
Ik werd "week" omdat hij schreef dat zijn vader op de USS Houston naar de zeebodem ging. Ik gunde het hem, juist omdat hij schreef over zijn vader, dus hoorde dat schilderij niet bij mij thuis, maar bij hem vond ik en ik hoopte dat hij er meer over ging vertellen.......
Maar nee hoor.



DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gast
Gast




70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!!   70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!! - Pagina 4 Icon_minitimevr 13 apr 2012 - 9:51

[quote="Henri R. Cingoor"]Het was voor de Koninklijke Marine "onaanvaardbaar"..........
Net zo onaanvaardbaar als het onaanvaardbare sneuvelen?
Die "kleine gele mannetjes"?


De bijbehorende foto zou zijn van de SBN Karel Doorman. Het moet de wel heel jonge Doorman zijn op iets meer dan 23 jarige leeftijd in het uniform van een jongste luitenant LTZ3 met 1 galon en met een petrand zonder vlagofficierkransen. de foto moet in Nederland zijn gemaakt want het petkapje is zwart, in de tropen werd een wit petkapje in die tijd gebruikt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!! - Pagina 4 Empty
BerichtOnderwerp: Re: 70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!!   70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!! - Pagina 4 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
70-Jarige herdenking Slag in de Javazee februari 2012. !!!!
Terug naar boven 
Pagina 4 van 4Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Herdenking van de Slag om de Javazee
» Herdenking Slag in de Javazee
» Koningin Beatrix bij herdenking slag Javazee
» 27 februari 2015 - 73 jaar geleden alweer die verdomde Slag in de Javazee
» I.M. Felix Jans, laatste overlevende slag Javazee

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: