Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

RECEPT – Indonesische Rendang

Ga naar beneden 
+2
Duinkonijn
iaf
6 plaatsers
AuteurBericht
iaf

iaf

Aantal berichten : 326
Registratiedatum : 26-03-10

RECEPT – Indonesische Rendang Empty
BerichtOnderwerp: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimeza 21 jul 2012 - 10:16

Een van de toppers uit de Indonesische keuken is Rendang, een heerlijke rundvleesstoofpot die over de hele wereld populair is. Elke Indonesische familie heeft zijn eigen (geheime) recept, dus variëren op onderstaande recept mag!

RECEPT – Indonesische Rendang 07_ren10

Ingrediënten (voor vier personen, of meer als je er een complete rijsttafel bij serveert)

1 kg magere runderlapjes
2 el sambal
2 tl gemalen komijn
2 tl gemalen koriander
1 stengel citroengras in stukjes
3 cm verse galangal
½ tl kurkuma
1 flink stuk gember
6 tenen knoflook
2 uien
6 rode pepers
6 el water
1 blikje kokosmelk
2 tl bruine suiker
2 salamblaadjes
zout

Bereiding
1. Snijd het vlees in blokjes van een paar centimeter en wrijf ze in met sambal. Zet even aan de kant om te marineren.

2. Meng de komijn, koriander, citroengras, galangal, kurkuma, gember, knoflook, uien, rode pepers met zes eetlepels water. Dit gaat het gemakkelijkst in de blender, maar ouderwets stampen in een vijzel mag natuurlijk ook.

3. Fruit het kruidenmengsel in wat olie aan tot er een lekkere geur uit je pan opstijgt.

4. Doe dan het vlees erbij.

5. Voeg de kokosmelk, bruine suiker, salamblaadjes en eventueel wat zout toe.

6. Breng alles langzaam aan de kook en laat het op een zacht vuurtje paar uur sudderen, totdat de saus lekker dik is. Roer ondertussen regelmatig even door.

7. Serveer met witte rijst, of als onderdeel van een rijsttafel.

zuidoost-azie.blog.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn

Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 80

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimeza 21 jul 2012 - 23:18

Wat toevallig,
Mijn vrouw ik ik gaan dit vleesgerecht deze week maken met nog veel andere gerechten, die de vriezer in kunnen, omdat wij zaterdag een familie kumpulan hebben.
Overigens moeten wij helaas de klapper er niet bij doen, omdat één van de 3 schoonzonen (een rasechte Drent) er niet tegen kan.
Dat is wel erg lastig, want in hoeveel lekkere gerechten moet juist santen erin. Als het een gerecht is waar de santen pas aan het eind erbij moet, dan haal ik er één portie (voor de Drent) eraf en daar gaat dan geen santen in, bij de rest natuurlijk wel.
We zijn nog aan het bedenken wat we nog meer gaan maken,in elk geval nog iets met kip, maar we zijn er nog niet uit welke kip gerechten (misschien 2 verschillende?) we willen maken...
Daarnaast natuurlijk nog andere gerechten die niet in de vriezer kunnen, die maak ik dan zaterdag wel.
Maandag gauw boodschappen doen...

DK
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
iaf

iaf

Aantal berichten : 326
Registratiedatum : 26-03-10

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimema 23 jul 2012 - 21:28

Ik vind je knap! duim
En het klinkt goed, een familiekumpulan..
Boodschappen in huis?
Ben benieuwd of je al weet wat je met de kip gaat doen

wens je alvast veel kookplezier jaja

Duinkonijn

Duinkonijn

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimedi 24 jul 2012 - 0:06

IAF,

Hartelijke dank voor je reactie! Natuurlijk heb ik hieraan veel kookplezier en straks als iedereen zit te genieten van het eten, dan ben ik helemaal blij.

Vandaag de boodschappen in huis gehaald.
Wat we met kip gaan doen weten we nog steeds niet, maar dinsdag en woensdag gaan we alvast beginnen met koken.
We gaan in elk geval een paar stukjes kipfilet op eenvoudige (zonder kruiden) bakken voor de jongste kleinkinderen, maar met de rest gaan we nog in overleg, of eigenlijk: ik zal het moeten aken, want mijn vrouw is een ster in het maken van Pindang en Rendang, maar aangezien ze bijna blind is, moet ik haar toch erbij helpen (zij geeft mij instructies, kennis is belangrijk, en zij proeft tussendoor of het goed gaat!).
Alle andere gerechten maak ik zelf (alleen).
Ik had zelf ook eigenlijk iets met vis willen doen (ik ben gek op visgerechten), maar we hebben al genoeg ideetjes.

DK
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor

Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimedi 24 jul 2012 - 16:11

DK, ayam kecap pedis maken van de kip? Het is zomerweer, dus je kunt de kip buiten gaan bakar op de BBQ.

De rendang: Waarom maak je niet even wat apart voor schoonzoon ZONDER santen en de rest voor de familie MET santen?
http://www.imexbo.nl
Duinkonijn

Duinkonijn

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimedi 24 jul 2012 - 23:41

Bro Henri,

Het is wel een goed idee om ayam kecap pedis te maken, maar ik zag bij het weerbericht dat het zaterdag gaat regenen. Zaterdag is de familie kumpulan. Dus het BBQ lukt niet (vuurtje uit, kip wel nat, maar niet gaar affraid )
Ik was al van plan om één portie zonder santen voor mijn schoonzoon apart te houden. Ja, dat krijg je nou met aangetrouwde Hollanders lol!

Mijn Hollandse vrouw en mijn kinderen lusten gelukkig alles van klapper, dus daar geen probleem.

Jammer dat mijn jongste dochter en haar man en hun zaterdag geboren eerste zoontje niet komen, de kraamvrouw mag er nog niet uit.
Zij zijn vorig jaar in september 4 weken in Indonesia geweest en op mijn aanraden hebben ze alleen de vliegreis via een reisorganisatie geregeld. Destijds kon mijn jongste dochter door omstandigheden niet mee, toen wij voor 6 weken door Suamtra, Java en Bali reisden op eigen gelegenheid.
Voor de rest: per bus, per trein (zelfs stukjes per gehuurde fiets) (lekker goedkoop en alle vrijheid) door Java en Bali gereisd. Wij en onze kinderen en vrienden van hun hebben tips gegeven. Zo ben je nergens aan gebonden. Onderdak vind je overal wel, dat is ze ook gelukt.
Ze hebben genoten van het land en het eten.

DK
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimewo 25 jul 2012 - 4:24

Vrijdag is nog mooi weer, dus dan kan je vrijdag de kip toch al bakar en heeft het een nacht om de bumbu te laten mresep.(intrekken.).

Of anders zeiltje spannen vanaf muur woonkamer de tuin in? Daar kan dan de bbq staan en jullie binnen zitten, deur open, ventilator ook binnen die de rook naar buiten blaast? Kan je meteen wat terasi mee gaan bakar, is eetlust opwekkend voor de buren?

Leuk dat je jongste dochter die reis heeft gemaakt... en gezien waar d'r pa een deel van leven heeft doorgebracht....
September zeg je? Hmmmmm, de reis naar dat vruchtbare vulkaanland heeft wel invloed gehad dan ......... Very Happy

In elk geval: ik wens jullie een leuke kumpulan toe a.s. zaterdag.
Kesasar

Kesasar

Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimewo 25 jul 2012 - 8:59

Ha die bro.K'nijn, hier onder een suggestie voor je kippen gerecht! Ennuh twee extra plaatsen zetten aub, mas Henri en yours truly zijn op weg jouw kumpulan te bezoeken! Wink

Ayam Goreng Kuning

Ingredients:
1 chicken, cut into pieces
2 pieces of lemongrass, white part only, crushed.
2 salam leaves (or bay leaves)
salt
1 cup of water
oil for deep frying

Grind together:
8 or 9 shallots
8 cloves garlic
5 kemiris (toasted)
3 tsp coriander seeds
4cm piece fresh turmeric (or 2 tsp turmeric powder),
7 cm piece laos (galangal)
3 cm) piece jahe
1/2 tsp white pepper and some salt

Directions:
1. Fry all the ground spices into a paste.
2. Marinate chicken pieces with the spice paste for about 1-2 hours.
3. In a pot, at medium heat, add marinated chicken pieces along with the paste, salt, lemon grass, salam leaves and water;(the smallest possible amount of water) and bring to a boil.
4. Cover the pot with the lid, turn the heat to low and continue cooking until all the water has evaporated .
5. Remove from stove and let it cool.
6. At medium-high heat, add oil into a wok. Deep fry the cooked chicken until golden yellow.
7. Remove the chicken pieces from the wok and pat them dry with a kitchen towel or paper towel to absorb the excess oil .

Serve with nasi putih, fresh vegetables, kerupuk, sambal terasi and an acar of your choice.

Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimewo 25 jul 2012 - 11:42

Kan natuurlijk niet achterblijven:

Daging Rempah.... Rempah van vlees.

Rundergehakt 300 gram
Sereh 1 stengeltje
Santen 25 gr (dus deze hoeveeheid mag schoonzoon toch wel?)
Jeruk purut blaadjes 2 stuks en een blaadje daun pandan.
Asem(of equivalent) 2 kleine lepeltjes.
Beetje zout naar smaak in verband met eventuele hoge bloeddruk patienten
Beetje peper eieren 2 stuks
Beetje boter (hoeveelheid circa 2 lepels.

Gehakt eerste even klein beetje aanbraden. Sereh fijn maken(niet te fijn, anders allemaal losse draadjes sereh is ook niet lekker, dan denk je dat je aan het flossen bent.)
Santen met beetje water vloeibaar maken dan de hele reutemeteut (NIET DE EIEREN) mengen en dan met het gehakt samenmengen en dan sudderen totdat het vocht is verdampt en de olie tevoroschijn komt.

Afkoelen die hap, eieren kloppen en de platte balletjes gehakt door eimengsel halen en dan maar goreng.

Persoonlijk doe ik er wat lombok doorheen, maar ja schoonzoon uit Drente kan misschien niet tegen lombok?
Soms doe ik wat selderie fijn gemaakt erdoor heen, naar gelang de toestand van mijn selderie plantjes.

Eet smakelijk.

PS: Om K komt alleen, ik kan niet..... moet mijn weekend straf uitzitten in de koepel wegens onverdroten en voortdurende mishandeling van landgenoten. Sorry.
Duinkonijn

Duinkonijn

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimewo 25 jul 2012 - 23:45

Pak Kesas en Bro Henri,
Terima kasih voor de recepten en de tips.

Eigenlijk vind ik het wel een beetje shameful om tijdens de Ramadan over eten te praten, want onze vrienden die nu vasten, krijgen misschien trek in lekker eten en dat mag alleen als de zon weg is.

Pak Kesas (of mag ik Om seggen?) is van harte welkom, alleen is het hier erg lang licht, dus pas heel laat eten.
En bro Henri, neem wel een rantang met veel lekkers mee naar de koepel.
lol!

DK
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimedo 26 jul 2012 - 5:15

....Eigenlijk vind ik het wel een beetje shameful om tijdens de Ramadan over eten te praten, want onze vrienden die nu vasten, krijgen misschien trek in lekker eten en dat mag alleen als de zon weg is....

No need to be shameful; als men vast, dan is men toch ook bezig om het eten te bereiden? Een vaster is gewend daaraan en één der doelen van het vasten is: mentaal sterk zijn.
Kesasar

Kesasar

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimedo 26 jul 2012 - 7:27

Wijze woorden van onze mas Henri, en ik sluit mij er volkomen bij aan!

Wat de titulatuur betreft bro K'nijn, no worry h`e, no problemo, juist Kesas is prima duim Nog een ideetje, niet vergeten wat serundeng te maken voor je etentje, makkelijk te maken en het past beslit bij alles dat je op de tafel brengt, maar niet goed voor schoonzoon-lief Very Happy saludos siK.

wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimedo 26 jul 2012 - 10:19

RECEPT – Indonesische Rendang Pimaardbei
https://indonesie.actieforum.com
Duinkonijn

Duinkonijn

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimedo 26 jul 2012 - 21:13

Dank Bro Henri en Om Kesas voor de lieve en wijze woorden.

Nou het kip besluit is gevallen.
Het wordt ayam bumbu bali (met santen en een portie zonder santen voor schoonzoon).
En de sroendeng staat toch apart, dus wie wil neemt er wat van.
Dus morgen met de kip aan de gang, is niet moeilijk te maken en toch lekker.

WU, aardbeitjes als toetje?
Goed idee voor de jonge kleinkinderen (7 en 3, de anderen zijn 0 jaar en die van 8 jaar kan helaas niet komen.
Dank je wel.

DK
Kesasar

Kesasar

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimedo 26 jul 2012 - 21:22

"Goed idee voor de jonge kleinkinderen" die aardbeien dan? beslist voor deze ouwe jongen ook hoor, speciaal als er bergjes slagroom en icecream bij word op gediend en een extra wafeltje voor missy Wu jaja

Duinkonijn

Duinkonijn

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimedo 26 jul 2012 - 22:03

Lieve WU,
Heb je nog wat aardbeien over?
Stuur ze dan naar Om Kesas, maar wel met een flinke portie slagroom en icecream alstublieft.
Alvast: Terima kasih !

DK
wu

wu

Aantal berichten : 6613

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimedo 26 jul 2012 - 23:17

RECEPT – Indonesische Rendang 04_fee_09 okiedokie.... komt eraan...
Duinkonijn

Duinkonijn

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimevr 27 jul 2012 - 1:14

WU,
Spannend! confused

Ben reuze benieuwd naar de toverkunsten! lol! haha yeah

Zal wel goed komen duim
thnx

DK
Kesasar

Kesasar

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimevr 27 jul 2012 - 23:41

Tjonge, zag dat klodder slagroom en icecream over komen en maar gedoken hoor, te krachtig die tover kunst! Nou zo'n arme imboorling op 't Zuid Eiland heeft 't op z'n kop gekregen cyclops happy Kumpulan'en voor vandaag! siK.
Duinkonijn

Duinkonijn

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimeza 28 jul 2012 - 0:21

Om Kesas,
Ik hoop dat het lekker gesmaakt heeft. De toverkunst van WU heeft wel gewerkt! lol! duimenop
Ik ben benieuwd dat iedereen het eten lekker vind bij de familie kumpulan. Ik ben altijd bang dat ik te weinig eten gemaakt heb, maar als het goed is hebben we nou wel weer genoeg eten over voor de volgende week.
Die Hollandse familie is vaak zo kritisch!
Ik ben van het Indische soort afro . Zorgen dat erg altijd genoeg is voor de ander.
Maar ik ben blij dat ik mijn kinderen en kleinkinderen weer een keertje mag ontmoeten.
Vandaag is de eerste familie al gearriveerd, ze blijven het hele weekend logeren.
Heerlijk! yeah

DK
wujud
Admin
wujud

Aantal berichten : 1008

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimeza 28 jul 2012 - 8:55

lol! adoehh seh jullie, te errruh ja.. ik lâh me kripoet... kasian die arme inboorling, wat zal hij geschrokken zijn... plotseling out of the blue PÀTS kledderzooi

en Om DK en Om Kesas lekker haha

ik sluit me aan bij Om Kesas: happy kumpulan Om DK! Veel liefde en vrolijkheid en ook veel lol bij de afwas - of het nu met de hand gebeurt of bij het in- en uitruimen van de vaatwasser!
En het eten zal vàst heel lekker en cukup zijn zodat iedereen kenyang is.. en als er wat over is...

wistle zal ik je het kunstje leren van wu?

'n heel fijn weekend voor iedereen yeah
Duinkonijn

Duinkonijn

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimezo 29 jul 2012 - 0:26

Lieve wujud,
Leuk togh lol!
Het eten was erg lekker en gelukkig cucup en iedereen puas (tevreden).

Ook hulp gehad bij afruimen enzo, de vaat machine heeft al 3x gedraaid en vannacht nog een keertje...

Ze vonden het eten zo lekker dat na afloop iedereen meeneem bakjes vroeg en de pannen leeghaalden.
We hebben nog één kleine portie ayam bumbu bali en één portie rendang kunnen redden voor ons zelf.
Dus dat was alles, de rest gerampokt! Zelfs de rijst! (dat laatste is niet zo erg, want dat is toch zo weer gemaakt...)
Ik was er net op tijd bij om nog iets voor onszelf te redden, andere pannen waren al leeggeroofd!
Is niet errug, dat geeft just een tevreden gevoel,: iedereen vond het zo lekker, dat ze bij hun thuis nog een keertje konden rijsttafelen....
Oh, ja, een beetje atjar (ook net genoeg voor één keertje, heb ik ook nog kunnen redden voor onszelf).
Uiteindelijk alle pannen, schalen etc. leeg... lol! die konden zo in de vaatwas machien.

Alleen de 2 soorten krupuk in 2 grote schalen waren voortijdig op, tja de kleinkinderen konden er niet vanaf blijven, de oudere kleinkinderen hadden geen lepel nodig: je gebruikt de krupuk als lepel, en de rest met hun tangan2.

Ook de boontjies helemaal op!
Mijn vrouw en ik hadden eigenlijk gehoopt dat we deze week een paar keer niet hoefden te koken, maar dat is dus mislukt, nu nog maar één keer met 2 gerechten.
Toch geeft dit ons een prettig gevoel:
Niks te weinig en de kinderen kunnen bij hun thuis nog een keertje lekker eten.

Verder een hele gezellige dag, veel kletsen, lachen, nieuwtjes uitwisselen, foto's gekregen van de 3 newborn kleinkinderen en de kleinkinderen heerlijk samen spelen (in huis en op straat (we wonen op een "eiland" dus voor en achter ons huis een straat, maar de straat aan de achterkant is geen doorgaande weg dus erg rustig en veilig.)

Wudjud, heb het het geheim van de toverkunst bij Wu ontfutseld?
Ik ben benieuwd! yeah

Natuurlijk: iedereen een heel fijn weekend! duim

DK
Kesasar

Kesasar

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimezo 29 jul 2012 - 0:55

Laughing Ha die K'nijn! Weer boven water dan? Ik denk dat met al dat eten je wel een grotere maat broek nodig hebt hoor, (ennuh.., juist in jouw oor fluisteren)
op passen hoor, ik heb via de tom-tom vernomen dat onze mas Henri er op uit is zich een vet konijn aan te schaffen om konijnenpfeffer te maken, heeft al eens eerder geprobeerd jugged hare te maken maar dat lukte niet goed omdat het dier niet door de hals van de stopfles wilde gaan, tja, wat kan je daarop zeggen h`e.. En wat missy Wu's tover kunst betreft, niet te ver op in gaan, je weet toch wel dat meisjes hun geheimpjes niet vrij willig weg geven, als je missy Wu in een kwaaie bui aan treft zaps ze je into outer-space affraid See you in da bayou.., siK.

Duinkonijn

Duinkonijn

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitimezo 29 jul 2012 - 1:07

Trima kasih Om Kesas, voor de waarschuwing. duimenop

Ik moet mijn holletje ook groter maken, want ik ben inderdaad helemaal volgevreten van het lekkere eten, ik pas niet meer in de ingang van mijn holletje.
Ja bro Henri is gek op hazenpeper, dus ik moet wel oppassen.

Ik heb mijn wachters al gevraagd om uit te kijken naar bro Henri en mij gauw te waarschuwen.
Dan kan ik heel snel vluchten en zo hard kan bro Henri toch niet lopen in de duinen. Met de auto lukt ook niet, ik weet de weg en bro Henri net, dus, Om Kesas, het komt allemaal wel goed.

Maar een gewaarschuwd konijn telt voor twee, weet je wel!

Bro Henri pakt mij toch niet!

Dank je wel Om Kesas! thnx

DK
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: RECEPT – Indonesische Rendang   RECEPT – Indonesische Rendang Icon_minitime

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Rendang Hati
» Nasi Goreng is het meest gezochte Indonesisch recept op Google
» Nieuw per 2014: Moederdag recept
» Wie heeft een lekker recept van pecel (petjil) Betawi?
» Een nieuw recept voor Nasi Goreng Jawa.....

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Recepten/Dapur-aangelegenheden-
Ga naar: