Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

'Ouwe Pinda's' door Bodil de la Parra & Nadja Hüpscher

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Anti-Indo

Anti-Indo

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37

'Ouwe Pinda's' door Bodil de la Parra & Nadja Hüpscher Empty
BerichtOnderwerp: 'Ouwe Pinda's' door Bodil de la Parra & Nadja Hüpscher   'Ouwe Pinda's' door Bodil de la Parra & Nadja Hüpscher Icon_minitimevr 14 maa 2014 - 23:42

Eerder ook al beschreven in dit topic: https://indonesie.actieforum.com/t9097-kumpulans-voordrachten-tentoonstellingen-etc-januari-2014

Net thuisgekomen van de voorstelling 'Ouwe Pinda's' die speelde in de schouwburg van Arnhem. Ik had hem al vorige week willen zien in Nijmegen, maar het was op de dag van opvoering helemaal uitverkocht. Heb vervolgens een kaartje weten te bemachtigen voor de voorstelling in Arnhem, en de kaartjesverkoopster wist me te vertellen dat dit het allerlaatste kaartje was. Dus ik geluk!

De show opent met een schimmenspel achter een scherm, uitgevoerd door Bodil en Nadja. In dit eerste stukje worden een aantal bekende Indische clichés aangestipt met een vette knipoog. Even was ik bang dat ik de verkeerde zitplaats had uitgekozen, want de wajangpoppen zijn natuurlijk frontaal het best zichtbaar, en ik zat op een zijbalkonnetje. Maar het was allemaal toch goed te volgen. Vervolgens de introductie: Bodil en Nadja waren op het idee gekomen om deze show te maken nadat was gebleken dat ze allebei 'roots' hadden in het voormalig Nederlands-Indië; vandaar deze gezamenlijke reis over het spoor van die 'roots', in de vorm van theater.
Daarbij worden ze bijgestaan door Kees van der Vooren, de resident Blanda, die in eerste instantie de rol speelt van kok- maar ook een breed scala aan muziekinstrumenten kan bespelen, waaronder klokkenspel, klarinet en krontjong-gitaar.
Nadja vertelt, met uitmuntend accent, over de taferelen die zich afspelen tussen haar opa en oma die al dik 50 jaar een flatje wonen.
Bodil traceert haar Chinees-Indische wortels via een grootvader ('Chinees onderwijzer op een Hollandse school') naar een oma en oudtante Kiauw en Lien.
Daar komt in deze show de tegenstelling tussen Bodil en Nadja: terwijl Bodil met jaartallen, landkaarten en foto-albums op de proppen komt om haar goed gedocumenteerde familiegeschiedenis te presenteren, geeft Nadja te kennen dat er in haar familie een chronische vergeetachtigheid is wat betreft Indië-gerelateerde feitjes. Grote verontwaardiging bij Bodil,
maar Nadja impliceert dat het 'Indisch zwijgen' in sommige gevallen misschien ook wel een functie heeft.
Het muzikale gedeelte van 'Ouwe Pinda's' was ook dik in orde, en wordt netjes verzorgt door zowel Kees van der Vooren, als Nadja en Bodil zelf. Gamelan, krontjong en traditionele Chineze muziek komen voorbij, voor 'Bengawan Solo' is een centraal plekje gereserveerd.
Even leek de voorstelling een beetje in te zakken toen er een lang segment was over Bodil oudtante Lien bij een juwelier in Indië, maar al gauw komt het tempo er weer in.
Voor ik er erg in had, was de show opeens voorbij. Zo'n uurtje vliegt echt om.
Twee immens getalenteerde toneelspeelsters, en het is een heel leuke show geworden. Zeker aan te raden, en hij speelt nog een kleine drie weekjes, dus als je nog kaartjes wil kopen voor een opvoering bij jou in de buurt, doe het dan snel, want ze gaan echt als zoete broodjes over de toonbank.
Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

BerichtOnderwerp: Re: 'Ouwe Pinda's' door Bodil de la Parra & Nadja Hüpscher   'Ouwe Pinda's' door Bodil de la Parra & Nadja Hüpscher Icon_minitimeza 15 maa 2014 - 16:12

Dank voor je verslag AI! Ik heb hem in Leiden gezien en had er geen spijt van. Rook het bij jullie ook zo lekker in de zaal? (er werd op het toneel gekookt, en je weet, knoflook, ui, trassi en kool is al genoeg om weer trek te krijgen, ook al heb je net gegeten). Bodil liet haar familiefoto's door de zaal rondgaan. Dat had ook een leuk effect.

Dus....als je de voorstelling nog niet gezien hebt en hij komt bij je in de buurt, gaan!
http://www.tileng.nl
Anti-Indo

Anti-Indo

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37

BerichtOnderwerp: Re: 'Ouwe Pinda's' door Bodil de la Parra & Nadja Hüpscher   'Ouwe Pinda's' door Bodil de la Parra & Nadja Hüpscher Icon_minitimezo 16 maa 2014 - 7:09

^Nee, ElEl, ik heb zelf niet veel geroken, maar mijn neus is dan ook niet zo sterk. ;-) Bij ons in de zaal gingen de foto's van Bodil ook niet echt rond, maar bleven ze meer op de eerste rij hangen; totdat Nadja ze allemaal weer in beslag nam :-P.
wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

BerichtOnderwerp: Re: 'Ouwe Pinda's' door Bodil de la Parra & Nadja Hüpscher   'Ouwe Pinda's' door Bodil de la Parra & Nadja Hüpscher Icon_minitimeza 24 mei 2014 - 9:05

Extra voorstellingen Ouwe Pinda's
UITGAAN & VRIJE TIJD | 24 mei 2014 | Door de dichtbijredactie (De Echo)

LOKAAL De warmbloedige muziektheatervoorstelling over twee Pinda's in regenachtig Nederland in theater Bellevue is verlengd. Deze succesvolle lunchvoorstelling speelt nog tot en met zaterdag 31 mei.

Actrices Bodil de la Parra en Nadja Hüpscher werkten voor Ouwe Pinda's nog niet eerder samen, maar altijd als ze elkaar tegenkwamen spraken ze elkaar aan met Indisch accent. Zij wisselden verhalen uit en kwamen tot de ontdekking dat ze allebei families hebben die in de jaren vijftig van Indonesië naar Holland kwamen. Hun beider moeders liepen met blote voeten door de sneeuw en merkten dat hun wasgoed er als krokante kroepoek bij hing.

Tijd om het theater in te gaan: aan de hand van kleurrijke familieverhalen en tropische herinneringen gaan Nadja en Bodil op zoek naar hun Indische wortels. Ze roken kretek sigaretten en eten rauwe pepers . Hun theatrale reis voert ons via het oude China langs Indonesië naar het Holland van nu. Onder de fraaie klanken van de gamelan en de zoetgevooisde stemmen van de Chinese Peking opera, live verzorgd door Kees van der Vooren, hopen zij toe te treden tot de verborgen schatten uit hun verleden. Feit is dat ze op regenachtige dagen zin krijgen in een warme Indonesische lemper in een onbestemd verlangen naar een land dat ze niet kennen...

Kaarten zijn te krijgen via www.theaterbellevue.nl of 5305301.

Dichtbij
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: 'Ouwe Pinda's' door Bodil de la Parra & Nadja Hüpscher   'Ouwe Pinda's' door Bodil de la Parra & Nadja Hüpscher Icon_minitime

'Ouwe Pinda's' door Bodil de la Parra & Nadja Hüpscher
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Nadja Hüpscher
» Ouwe Pinda's
» Bukittinggi, dromen tot diep in de ouwe tijd.
» Palyama en Jie door
» Arm meisje - door MM.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Uit-Agenda-
Ga naar: