Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor

Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09

Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Empty
BerichtOnderwerp: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 12:23

Persoonlijk voorwoord.

Indo zijn, het Indisch zijn, zo’n beladen begrip voor zo velen en voor weer vele anderen zeggen deze begrippen hen niets. Wat ik persoonlijk – als Indo – echter tot op heden zelden heb gehoord, is: Zijn we niet in de eerste plaats niet slechts maar een doodgewoon mens, ontstaan uit een verbintenis van twee andere mensen, ongeacht hun huidskleur, ras of geloof of wat dan ook en pas op de tweede plaats een Indo, omdat we Indo/Indisch zijn.

Ik heb zelf jaren in Malaysia gewoond en daar wonen ook "Indo Europeanen", alleen noemt men ze daar Eurasians, afstammelingen van Portugezen, Nederlanders, Engelsen en nog wat andere Europese rassen die zich met de lokale inwoners van Malakka (in oude tijden) en overigen aldaar wonend, hebben vermengd. Ik heb die afstammelingen zich nooit druk horen maken over hun afkomst of over hoe de overige bevolking van Malaysia hen ook moge betitelen. Ze zijn volkomen geïntegreerd in het land. Echter, in de huidige provincie/staat/sultanaat Malaka in Malaysia is onder de groep afstammelingen van Portugezen die zich lokaal vermengd hadden, nog wel in gebruik het oude Portugees en kleding (bij speciale gelegenheden en of festiviteiten) en de danskunst, maar voor het overige zijn zij wel standaard geintegreerd als Malaysier.

Ik heb in Malaysia ook gesproken met peranakans, ontstaan uit verbintenissen van originele Chinezen met lokalen en ook zij hebben zich nog nooit druk gemaakt om hun afstamming. Integendeel, de vrouwelijke peranakans (Nyonya’s zich noemend) staan bekend om hun magnifieke kookkunst en het maken van koekjes en beroemen zich erop, dat zij de originele recepten samen hebben gevoegd en er die speciale keuken van hebben gemaakt.

Ik ben diverse keren in Vietnam geweest. Ja, ook daar leven afstammelingen van vermengingen van Amerikaanse negroide en blanke soldaten met de lokale bevolking (Vietnam oorlog jaren 60). Ik heb daar ook gesproken met nazaten van de Fransen die zich vermengd hadden met de lokale bevolking (voor de jaren zestig). Ook zij hebben zich nog nooit druk gemaakt om hun afstamming. (Het is wel zo, dat veel nazaten van de Amerikaanse negroide soldaten en lokale vrouwen neerbuigend bekeken worden door de originele Vietnamese bevolking, alhoewel het geen usance is.)

In het moderne en huidige Indonesia hebben in de afgelopen decennia genoeg o.a. Europeanen en Amerikanen zich gevestigd en zich verhuwelijkt met Indonesische mensen en hebben zij nazaten gekregen. En hoe gaan we dan die nazaten weer noemen ? Er is zelfs een filmster, geboren uit een Russische vader met een Indonesische moeder. Is zij nu een Russindoski? Of Indoruski?

Ik vraag me af: Is het hele Indo/Indisch zijn niet slechts ooit in het leven geroepen door een overheersende, zich superieur voelende Nederlandse minderheid aldaar, ooit in verre verleden koloniale tijden? En is dit “superieure gevoel” dan door de eeuwen heen als erfenis nagelaten en versterkt? Of juist NIET versterkt, maar door veranderde en moderne tijden in een vergeethoek geraakt? Zo maar overpeinzingen mijnerzijds, het is geen beschuldiging, geen stelling of aanname. !!!

Ik weet het, er is reeds tot in den treure over geschreven, gediscussieerd, ervoor gedemonstreerd en ik ben ook niet van plan om er maar weer de zoveelste discussie over te beginnen. Onderstaand artikel is dan ook slechts een plaatsing door mij van feiten en wetenswaardigheden TOT 1942 en hopelijk ook brengt het wat kennis bij voor diegenen, die er nog niet zo bekend mee zijn met het begrip “Indo”. Waarom TOT 1942? Omdat toen de Japanse bezetting van Indonesia begon en veel tot dan gangbare “begrippen” werden ontzenuwd/ontmanteld of wat dan ook.

-----------

Bronnen:
Waanders en Tropenmuseum.
G.L. Cleintuar - Indische Nederlanders, Een ontheemde bevolkingsgroep zonder toekomstbeeld, 1961
Louis Doppert - De eerste generatie, Indische gebeurtenissen sinds 1936, 1990.
Jean Gelman Taylor - The social World of Batavia, European and Eurasians in Dutch Asia, Wisconsin 1983
Victor Ido - De Paupers, 1912
Dr. L. de Jong (Deel 11a van zijn serie) en Rob Nieuwenhuys, diverse uitgaven 1975 en 1982..
Wim Willems - Indische Nederlanders in de ogen van de wetenschap, 1990 en
KIT.

Het woordenboek geeft voor het woord Indo als verklaring: “verkorting van het woord Indo-Europeaan” en “iemand die van gemengde Indonesische – Europese afkomst is.“

Onder de Indo-Europeanen zijn er velen die het woord Indo beladen voelen en er zijn weer anderen die zich er senang bij voelen.

Indonesiers noemen buitenlanders naar hun land van oorsprong: Orang Cina, Orang Arab, Orang Belanda Totok enzovoorts. Het woord Totok duidt hierbij op de betekenis namelijk Volbloed. Zo werden ook vaak de originele Chinezen aangeduid met Cina Totok.
In het dagelijks spraakgebruik werd het al snel teruggebracht tot een simpele benaming namelijk Totok.

Categoriën:

Tussen 1835 en 1845 deelde de Nederlands-Indische overheid de bevolking in 3 categorieën in:
• Europeanen (Vol- en gemengdbloedigen en afstammelingen van vrijgemaakte slaven )
• Vreemde Oosterlingen (Chinezen, Arabieren etc.)
• Inlanders.

In deze drie hoofdgroepen werden onderling ook weer verdelingen gemaakt, zoals bijvoorbeeld:
• Volbloed Europeanen uit Europa.
• Volbloed Europeanen uit Indië.
• Halfbloed Europeanen.

De volbloed Europeanen uit Indië werden samen met de groep Halfbloed Europeanen onder één noemer “Indo” gerangschikt.
Uiteraard gaf dit enorm verzet bij de groep Volbloed Europeanen die in Indië geboren waren en die namelijk zulk een etiket ver beneden hun waardigheid achtten.

Sinjo’s:

“Als de heeren het nu maar niet altijd over Sinjo’s hebben, want heusch, dat zou ik niet kunnen verdragen. Wij Indo’s , worden toch al zoo achteruit gesteld met alles, nooden en behoeften kent men ons niet toe, veertig gulden salaris is al heel veel, - ze eten toch maar enkel rijst met sajoer en droge visch – niets wordt gedaan om ons te onttrekken aan de onwaardige plaats, die wij in de koloniale maatschappij innemen, immers een Indo is een uitvaagsel!”
(Aldus een citaat uit een toneelstuk Blank en Bruin, Indisch toneel van rassenhaat uit 1916 van de ex-KNIL kapitein M.C.L. ’t Sas)

Het Algemeen Handelsblad meldde in een recensie: “Hij houdt niet van halve maatregelen en geeft in zijn, wel zeer bedrijvig Indisch toneelspel…… Blank en Bruin terdege wat hun toekomt. Het werk van dezen schrijver geeft den indruk absoluut eerlijk te zijn.”

Indo’s gruwen van de neerbuigende naam Sinjo, een verbastering met ongunstige bijklank van het Portugese woord Signor (=Heer) en wat herinnerde aan de gemengdbloedigen voortgekomen uit verbintenissen tussen de eerste Europeanen en Indonesische vrouwen.
Anders was het als de bedienden deze naam liefkozend gebruikten voor kleine jongetjes.

Inlandse kinderen.

De Indo’s stammen voor het merendeel uit relaties tussen de Europeanen die in de 19de eeuw naar Indië kwamen en de inheemsen.
De oorsprong van hun geschiedenis en cultuur is echter veel ouder. Het Europese deel van de bloedverwantschap is niet Hollands. De Europeanen uit de VOC tijden bestonden niet slechts uit Hollanders/Zeeuwen, maar er waren ook Duitsers, Denen, Engelsen, Fransen, Walen, Vlamingen, Polen, Russen (!!!) en andere Oost-europese volkeren.

Verondersteld wordt wel, dat de Indo’s – toen zelfs nog in het begin Portugezen, Inlandse kinderen of Bastaarden genoemd – zich hadden gegroepeerd rondom een reeds bestaande oude kerngroep van “mestiezen” (afstammelingen van Portugezen en andere Europeanen) en Mardijkers.
(Het woord Mesties stamt uit de tijd van de Portugees-Spaanse ontdekkingsreizen naar Zuid Amerika.
De kolonisten, veelal verstoken van Europese vrouwen, vermengden zich met de lokale bevolking van Zuid Amerika.)

Mixtiezen:

Toen de Portugees-Spaanse ontdekkingsreizen zich uitbreidden naar de Indische archipel, raakte het woord daar ook ingeburgerd. Onder de Hollanders bleef de term Mesties nog lang ingeburgerd en er werd zelfs nog een woord extra in het leven geroepen: Kasties.

Mestiezen, Mixtiezen, Mixturen, Kasties kwamen allen voort uit relaties tussen Europeanen en vrijgelaten christenslavinnen (!!! Verwar het woord niet met Christelijke Slavinnen) en inheemse vrouwen.
Dat wil zeggen:
Mestiezen, Mixtiezen en Mixturen hadden Europese vaders en Indonesische moeders.
Kastiezen hadden Europese vaders en mestiese moeders.

Pas veel later kregen de gemengdbloedigen de verzamelnaam “Indo” en deze naam tot ver na het bewind van Raffles (begin 19de eeuw) gold voor ALLE in Indië geboren volbloed Europeanen.

Indisch en Indische Nederlander zijn van veel later datum. De laatste benaming werd gegeven aan Indo’s die na de Tweede Wereldoorlog hun Nederlanderschap kregen of herkregen.

Gezien het voorgaande is het niet zo verwonderlijk, dat over het begrip Indische Nederlander veel verwarring heerst, niet het minst onder de Indo’s en Totoks.
In de moderne anthropologie wordt het begrip Indische Nederlander niet langer radicaal afgebakend.
Het gaat dan meer om de beleving van de afstamming dan om de vraag of men “volbloed”, “halfbloed” of inheems is. Veel van de uit Indië afkomstige Indo’s heben dan ook de grootste moeite met deze zienswijze en blijven het vreemd vinden als Totoks zich Indisch noemen.

Deel 2 volgt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Boeroeng

Boeroeng

Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 22:08

Henri,
Ben jij zelf de schrijver van deze serie ?
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor

BerichtOnderwerp: Re: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 22:28

Boeroeng toch. Wat een eer (of niet, gelet op de correcties?).
Neen, ik ben niet de schrijver van deze artikelen. Ben slechts een doorgeefluik annex kopiëermachine.
Ik ben maar een jiplak figuur, pik hier en daar's wat op en plonk het neer om te delen wat ik gelezen heb, aangevuld met kleine details.
Daarom ook de bronnen vermeld, waar ik het uit heb geroofd.
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

BerichtOnderwerp: Re: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 22:44

Dus eigenlijk ben je wel de schrijver van deze serie.........Je hebt uit diverse boeken stukken gehaald en dit samengevoegd met dit als resultaat?

roosje
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor

BerichtOnderwerp: Re: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 23:00

Ik ben niet de schrijver. Ik ben slechts een doorgeefluik voorzien van een eenvingerige typgeitkundige "kunst" ten behoeve van het passerend publiek op deze site in de hoop dat het (eevntueel) doorgegeven wordt aan jongere generaties, die er behoefte aan hebben het te weten, voordat alles gearchiveerd word en enkel door een weinige belangstellende dan nog word bekeken.

De schrijvers van (bijna) alle facts in de artikelen zijn de auteurs van de boeken en andere personen en medewerk/-sters van instituten/musea, die ik in de bronnen vermeld heb en waar inderdaad één en ander van bij elkaar is vergaard.

Maar waarom al die belangstelling als ik vragen mag?
Zitten er onwaarheden in? Zo ja, dan graag corrigerende aanvullingen, zodat een juist beeld bewaard blijft.
OmSid

Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitimewo 17 feb 2010 - 23:58

Henri R. Cingoor schreef:
Ik ben niet de schrijver. Ik ben slechts een doorgeefluik voorzien van een eenvingerige typgeitkundige "kunst" ten behoeve van het passerend publiek op deze site in de hoop dat het (eevntueel) doorgegeven wordt aan jongere generaties, die er behoefte aan hebben het te weten, voordat alles gearchiveerd word en enkel door een weinige belangstellende dan nog word bekeken.

.
Mas , ik heb echt genoten van al die topics.

In de 5 jaar dat ik in Indo/Indisch site's heb meegelopen heb ik pas 2 personen gevonden die de geschiedenis van de Indische mensen , dus ook de betrekkingen tussen Ned.Indie=Indonesia en Nederland met neutrale manier beschreven.
Niet in de genre van "Daar werd wat groots verricht".
We gaan de Inlanders en heidenen beschaving brengen.
Je laat de andere kant van de medaille zien.
Hieruit kan ik concluderen dat je echt van Nederlands Indie( Indonesia) gehouden hebt , zoals je ergens hebt geschreven.

In diverse Indische site's heb ik in de afgelopen jaren de zaken vaak vanuit de andere kant benaderd (v.d Indonesiers ) .
En dan heb je een andere verhaal , terwijl het uit dezelfde bron kwamen.
In mijn oude posting (o.a in MSN Indonesie) heb ik ooit komentaar geschreven over Sejarah Indonesia versi Belanda .
Ik probeer bepaalde mythe's of halve waarheden te doorbreken.
Met gebruik maken van Nederlandse bronnen.
Boeroeng

Boeroeng

BerichtOnderwerp: Re: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitimedo 18 feb 2010 - 0:05

gewoon nieuwsgierigheid Henri..
Maar plakwerk is ook best arbeidsintensief !!
Lezen, selecteren... samenhangend plakken, ev las-stukjes schrijven..

Wat hier gebeurt en op I4E is doorgeefluikwerk.....maar niet iets van 1 minuutje werk... dat kan echt niet... soms uren werk..

@ omSid...
dan heb je al die jaren selectief gelezen op Indische sites ... heel veel wordt zeker niet in de trand geschreven van "daar wordt wat groots verricht".. eerder het tegendeel
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor

BerichtOnderwerp: Re: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitimedo 18 feb 2010 - 5:31

OmSid:
Nog steeds OmSid. Nog steeds is Indonesia mijn grootste liefde, ondanks héél véél ellende en verdriet mij aangedaan en overkomen.

Maar het stond allemaal in het Grote Boek geschreven, dat zoveel verschrikkelijke zaken plaats hebben moeten vinden en moet ik daarom mezelf afwenden van "mijn" Indonesia wat mij heeft gebaard en gevoed en mede gevormd tot wat ik ben?
Ik vind van niet en het heeft me juist meer liefde voor dat land bijgebracht.

We mogen niet vergeten, vind ik, dat Indonesia eind 1949 daadwerkelijk met nulkommanul is begonnen, dat het Indonesische groeiprocess van "kruipen, leren lopen, leren lezen en schrijven via sekolah dusun/rendah naar uni-niveau" slechts in iets meer dan een halve eeuw heeft moeten gebeuren en heeft plaastgevonden, daar waar zoveel "ex-overheersende mogendheden" er eeuwen de tijd voor hebben gekregen (en zelfs dan nog hun vele "schoollessen" zijn vergeten.)

Waar voorheen in ettelijke honderdtallen (met een paar onderbroken) jaren gebruikt gemaakt werd van "verdeel en heers politiek" moest in een "fractie van een seconde van de eeuwigheid" deze koers omgezet worden naar de politiek van "Bhineka Tunggal Ika." (Eenheid in Verscheidenheid.)

Er gebeurden en er gebeuren nog steeds kwalijke zaken daar en ik ben er geen voorstander van dat het (nog steeds) plaats vind, maar wie zijn zij, die boordevol kritiek zitten en het ook spuien? Wie zonder "dosa / kejahatan" is werpe de eerste "batu", zeg ik maar.

Boeroeng:
Klopt, dat er uren werk in zit, maar daar heb ik een oplossing voor gevonden. Een bepaalde kleine plaats in mijn huis heeft een speciale hoek binnen handbereik, waar literatuur ligt ;-) en deze "gekke" Indo (ikke dus) neemt dan ook nog zo'n wandelend typeding mee voor de aantekeningen en daarbij ook nog, ik slaap super weinig, max. een uurtje of 4 per dag is gangbaar.
En sedert een paar jaren, geloof het of niet, schijnt die bijna "afgetakelde en door kwalen aangetaste" hersenschuur van me, juist het tegenovergestelde te doen van aftakelen op het gebied van "fotografisch" geheugen en aanverwante "techniek". study

Het klopt, het is geen minuutje werk, het is uren en uren werk, maar dankzij mijn vlieg- en kunstwerk kan ik toch vrij redelijk snel iets in me opnemen en neerplonken, mits ik maar "gedreven" ben, want ook ik ben maar een Indo met van die Indo(lente) Wink buien en straks zeer zeker als de lente begint cheers
OmSid

BerichtOnderwerp: Re: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitimedo 18 feb 2010 - 9:06

OmSid:
Nog steeds OmSid. Nog steeds is Indonesia mijn grootste liefde, ondanks héél véél ellende en verdriet mij aangedaan en overkomen.

Nou Mas , dat is het mooie .
Ondanks al die ellende hou je nog steeds van Indonesia , ben je bereid om de positieve kant te belichten .
En dat heb ik weinig gezien , ik kan alleen snel tot 2 personen komen .
Dat is ook begrijpelijk gezien eventuele reacties die mss zal komen .

Zie ook jou opmerking in de andere topic:

Op straffe van het feit, dat ik misschien wel eens een paar grote "batu's " naar mijn kop gegooid zal krijgen, waag ik het erop om onderstaand iets over het IEV te plaatsen.
OmSid

BerichtOnderwerp: Re: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitimedo 18 feb 2010 - 9:32

Boeroeng schreef:

@ omSid...
dan heb je al die jaren selectief gelezen op Indische sites ... heel veel wordt zeker niet in de trand geschreven van "daar wordt wat groots verricht".. eerder het tegendeel
BV , je weet zelf dat ik al een paar jaar meehobbelt in Indische site.
Onder verschillende namen , vanaf IndoWeb, IIP , en O.P , IE4 en t/m hier.

Ik heb gemerkt hoe de inhoud en kwaliteit verbeterde .
Als ik met een oudere personen (2de generatie ) discussieert zie ik na een tijdje een zekere herkenning , soms erkenning.
Je ziet het bij de generatie van M.B (Geen gewoon Indische meisje) , LvL (Onz Indisch Erfgoed) ben nu aan het lezen , Regie B ( Njai) en nog een paar andere.
Er is een soort nieuwe openheid gekomen , soms wordt je omarmd , soms wordt je buitengesloten .(De vuile was buiten hangen). *
Heb de artikel in IE4 gelezen van Reggie B " AKU ADALAH " .

Bij dezelfde generatie totokkers (ze komen ook meepraten) merk ik dat sommigen nog resten van kolonialistisch denken hebben , of als het meezit paternalistisch.
Ze zijn blijven hangen in de sfeer van "Daar werd wat groots verricht".
Dat ik heb nog steeds afgevraagd , zoals Mochtar Lubis dat ook deed in zijn boek .

@ Mas Henri.

Je zou jou topics kunnen plaatsen in Indisch3.nl
Zij zijn bezig om de geschiedenis te bestuderen .
Ik heb goede indrukken gehad tijdens een lezing .
http://www.indisch3.nl/2010/02/07/indisch-3-0-op-nasmaak-van-indie/
Boeroeng

Boeroeng

BerichtOnderwerp: Re: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitimedi 2 maa 2010 - 20:44

hoe het precies tussen 1835 en 1845 zat weet ik niet, maar globaal genomen kun je dit zeggen over de periode 1830-1949:

De categorieën van Europeanen, vreemde oosterlingen, inlanders die waren wettelijk vastgelegd...o.a. voor de burgerlijke stand en de rechtspraak.
De sub-indelingen van totoks, indo's en net aangekomen totok-europeanen die waren niet wettelijk.
Ik geloof wel dat met woorden als Indischgast en Indischman men daar een gewortelde totok mee kon bedoelen. ?

---
ik vond een tekst van Johan Fabricius over het woord sinjo... ong uit 1916

Als ik me werkelijk diep erger over iets, dan is het over de volslagen onbekendheid
van Holland tegenover het reusachtig land, dat onze kolonie is... De onkunde gaat
zoo ver dat, nadat ik in D o l l e H a n s duidelijk heb aangetoond, dat “sinjo” een
scheldwoord is, enkele critici - zelfs zóogenaamde “indologen”! - schreven: die en
die acteur maakte een goede s i n j o ... Als morgen G h e t t o wordt gespeeld en
Bouwmeester de rol van den Jood schitterend speelt, zal men dan ook schrijven:
Bouwmeester maakt een goeden smous?... Zekere couranten, die mij willen kapittelen, zijn zoo zakenkundig dat ze achter het woord “sinjo” de verklaring zetten
dat het “aap” beteekent, gelijk het Fransche woord “singe”!!!

http://www.dbnl.nl/tekst/_gul001191601_01/_gul001191601_01.pdf

Die officier 't Sas is Maurice Charles Louis 't Sas die ook gewone burgerbaantjes had... als Commissionnair en Venduhouder , inspecteur levensverz mij ...
Hij huwde te Bandoeng met Malvina Krijgsman ( moet dus indo-lady zijn )en scheidde van haar in 1917...

Eigenlijk zou iemand deze oude toneelstukken van Fabricius en 't Sas uit de kampferfoelieballen moeten halen. Ik ben benieuwd wat ze inhielden
OmSid

BerichtOnderwerp: Re: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitimevr 5 maa 2010 - 12:02

De Nederlands Indische samenleving was gebaseerd op een color line criterium, sterk geracialiseerd en gesegregeerd. Je kan dat zeggen tot ver in de 20ste eeuw , voor de komst van de Japanners in 1942.
Het was een fundament van de koloniale samenleving waarop de gehele sociale , economische en politieke struur was gebaseerd. Hoe blanker hoe hoger je in de pikorde zit.In 1854 werd het " ras criterium " juridisch verankerd in de " Grondwet voor Nederlands Indie , het zogenaamde Regereings Reglement.

De bevolking in Nederlands Indie werd verdeeld in 2 juridische cattegorieen , de Europeanen enerzijds en de Inlanders ( de " Omsids" ) en met hen " gelijkgestelden" ( de vreemde Oosterlingen en Chinezen) .
Zowel de Europenaen en Inlanders hadden hun eigen privaatrecht) (burgerlijkrecht-handelsrecht) en publiekrecht (staatsrecht, bestuurrecht en strafrecht)
De wet van 18554 maakte geen onderscheid tussen Nederlandse Europeanen en Indoo Europeanen.
Juridisch hadden ze gelijke rechtspoitie , maatschappelijk stonden ze na 1854 beneden de echte Europeanen.

De Inlanders werd wel uitgesloten van het " politiek Nederlandschap".
Men had bezwaren om al die bevolkingen , waaronder menscheneters behooren burgerschap regten te verleenen.

Wet van 1892:
De Inlanders werd uitgesloten door toedoen van 2de Kamerlid Levyssohn Norman , die de 40 jaar oude stelling van Thorbecke dat verlening van de Nederlandse nationaliteit aan de inheemse bevolking " gemeenschap van naam(zou zijn) zonder eenige gemeenschap van recht of volkswezen"
Het gevolg was dat de Inlanders en vreemde Oosterlingen hun Nederlandse nationaliteit verloren.
Alle overige Nederlanders , onder wie de Indische Nederlanders ,bleven Nederlander.

Indiers waren geen leden van de de Nederlandse natie en behoorden daarom niet de Nederlandse nationaliteit te krijgen.
Nederlandse onderdanen waren ze gezien de Nederlandse heerschappij in Nederlanmds Indie wel , en daarom werd huj in 1910 het Nederlands onderdaanschap voor niet- Nederlanders toebedeeld.

Opmerking : ik vraag me af of mijn ouder (1915) of hun oudere zuster of broers (van voor 1910) geen nadelige post traumatische syndroom hadden overgehouden ? Shocked .

Salam
OmSid Surya Atmadja.
Ed Vos

Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 30-12-09

BerichtOnderwerp: Re: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitimedi 9 maa 2010 - 22:26

OmSid schreef:

.
Mas , ik heb echt genoten van al die topics.

In de 5 jaar dat ik in Indo/Indisch site's heb meegelopen heb ik pas 2 personen gevonden die de geschiedenis van de Indische mensen , dus ook de betrekkingen tussen Ned.Indie=Indonesia en Nederland met neutrale manier beschreven.
Niet in de genre van "Daar werd wat groots verricht".
We gaan de Inlanders en heidenen beschaving brengen.
Je laat de andere kant van de medaille zien.
Hieruit kan ik concluderen dat je echt van Nederlands Indie( Indonesia) gehouden hebt , zoals je ergens hebt geschreven.

In diverse Indische site's heb ik in de afgelopen jaren de zaken vaak vanuit de andere kant benaderd (v.d Indonesiers ) .
En dan heb je een andere verhaal , terwijl het uit dezelfde bron kwamen.
In mijn oude posting (o.a in MSN Indonesie) heb ik ooit komentaar geschreven over Sejarah Indonesia versi Belanda .

Ik probeer bepaalde mythe's of halve waarheden te doorbreken.
Met gebruik maken van Nederlandse bronnen.

Hoe je het ook bekijkt: ik beweer nog steeds dat het type nederlander dat in Indonesie aan het werk was, identiek is aan het type dat ooit eens Tilburg voorzag van textielindustrie.
De kleine tilburger was evenmin te spreken over het arrogante gedrag van de textielbaronnen.

Maar toch werd daar inderdaad iets groots verricht. Kijk naar de infrastructuur, de spoorwegen in indonesie, de kunstwerken van spoorbruggen gemaakt door Nederlandse ingenieurs, de koloniale gebouwen.
Weliswaar was indonesie een wingewest, maar dit betekende nog niet dat de nederlanders het land volledig hebben afgebroken.
Vergeet niet dat Indonesie zoals het nu is een produkt is van Van Heutsz. Zelfs het Bahasa indonesia is een produkt van de Nederlanders, ook delen van het rechtsysteem.

Wat dacht u van het baanbrekend wetenschappelijk werk van de nederlanders op allerlei gebied, de cultures???
Deze topic gaat over geschiedenis. Nou, noteren en boekhouden, daar waren en zijn Nederlanders nog sterk in.
Want zelfs de kritische noten tav de Nederlands-indische geschiedenis zijn op schrift gesteld door nederlanders.

Het was overigens ook niet bijster fraai wat bepaalde Indonesiers na de oorlog deden (besriap). Laten we het maar niet hebben over de vele doden die in Indonesie vielen (1965).. dat hebben de nederlanders in 350 jaar nog niet eens gepresteerd.

Het loslaten van Indonesie heeft nederland niet de minste financieel-economische pijn opgeleverd. Nederland beleefde sindsdien de grootste economische groei sinds jaren.

Nederland heeft Indonesie opgebouwd zoals het nu is. helaas is Indonesie niet meer zoals ooit het was. Het is een puinhoop, schending van de mensenrechten, materieel ingestelde mensen, de natuur, het milieu, volledig vernield (zelfs nederlanders moeten nu aan te pas komen om de uitstoot van CO2 te beperken) de gezondheidszorg laat te wensen over, gehandicapten en en mensen met geestelijke beperkingen worden in een hoek gedrukt, men kijkt er niet eens naar om.

Ik ben geen voorstander van zending en missie in het kader van we zullen die heidenen eens verheffen. maar niemand kan ontkennen dat die christenen tenminste nog iets deden voor de gewone bevolking

http://www.salatiga.nl/tempo-doeloe/zending/index.htm

Het enige wat men interesseert is geld en het bouwen van malls en luxe hotels waarin u graag verblijft, en de rijdom is slechts voorbehouden aan een uitgelezen groep rijken.

In de tijd van de Nederlanders had men tenminste nog respect voor elkaar. en zelfs het cultuurstelsel, daar is men in in Indonesie nog niet eens aan toe.

Ik begrijp het: voor een Indonesier geldt nog steeds het it's my home. it's my country. Helaas woont u toch maar nog steeds in Nederland.
OmSid

BerichtOnderwerp: Re: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitimedi 9 maa 2010 - 23:28

Ed Vos schreef:

Nederland heeft Indonesie opgebouwd zoals het nu is. helaas is Indonesie niet meer zoals ooit het was. Het is een puinhoop, schending van de mensenrechten, materieel ingestelde mensen, de natuur, het milieu, volledig vernield (zelfs nederlanders moeten nu aan te pas komen om de uitstoot van CO2 te beperken) de gezondheidszorg laat te wensen over, gehandicapten en en mensen met geestelijke beperkingen worden in een hoek gedrukt, men kijkt er niet eens naar om.

Ik begrijp het: voor een Indonesier geldt nog steeds het it's my home. it's my country. Helaas woont u toch maar nog steeds in Nederland.

Het lijkt wel of ik de 2 boeken van Mr Van Helsdingen lees.
Daar werd wat groots verricht en Hecht verbonden in lief en leed (1949) .
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.   Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1. Icon_minitime

Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 1.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 7 en tevens laatste deel.
» Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 2.
» Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 3.
» Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 4.
» Geschiedenis van de Indo's tot 1942 - Deel 5....het IEV

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Geschiedenis-
Ga naar: