Bronnen: zie deel 1.
Op straffe van het feit, dat ik misschien wel eens een paar grote "batu's" naar mijn kop gegooid zal krijgen, waag ik het erop om onderstaand iets over het IEV te plaatsen. Op en uit mijn zwerftochten op het internet en omgang met diverse Indische mensen van verschillende pluimage, is mij opgevallen, dat bij velen er toch iets ontbreekt aan hun basiskennis over het IEV.
Mocht mijn bewering en gedachtengang juist zijn, gooi dan aub niet die stenen naar mijn kop, want ik heb het ook maar slechts uit de geschreven geschriften, ons nagelaten door diverse schrijvers, maar kom dan met corrigerende feiten. Heel graag, want een mens (ook al ben ik Indo, ik ben ook maar een mens
) is nooit te oud om te leren.
Het Indo-Europeesch Verbond.In het bondsblad Onze Stem van het IEV gedateerd 13 september 1928 schreef het lid F.L.H. Dessauvagie eens: "Wie het Verbond als een politieke partij wil betitelen, alleen omdat het aan politiek doet, welnu, die doet maar. Politiek is voor ons enkel een middel en geen doel."
Het Verbond was toen 12 jaren ervoor opgericht en het initiatief tot oprichting kwam van de "Totoks"- de in Indië geboren Hollanders, welke ambtenaar waren, met een primair doel, namelijk: Zich teweer stellen tegen het verschil in behandeling en salariëring van Totok's en Indo's in goede positie ten opzichte van diegenen die uit Nederland kwamen en/of daar gestudeerd hadden.
Het was voor deze initiatiefnemers van groot belang, dat er veel leden zich aanmeldden en werd derhalve ook opengesteld voor "alle" Indo's én voor Indonesiers.
Het Verbond had ook nog andere doelstellingen en dat was de armenzorg ten behoeve van de onderste laag van de Nederlands-Indische samenleving, hetgeen leidde tot een omstuimige groei van het aantal leden; ook werden gemeenschappen van boeren en bedrijven opgericht en ondersteund.
De meeste Indo's verwachtten dat hun lot zou verbeteren en dat gebeurde inderdaad ook; er werd voedsel en kleding verstrekt en het op europees geschoeid onderwijs werd voor hen opengesteld, scholen werden opgericht en studiebeurzen werden ter beschikking gesteld.
Door al deze zaken/voorzieningen groeide het aantal Indo-leden boven het aantal Totokleden uit en enkel op basis van dit aantal Indoleden had deze Indogroep zelfs een grote politieke invloed kunnen verkrijgen, ware het niet dat deze leden geen politieke ambities hadden en daarmee toonde men ergo de politieke zwakte. !!
Heel anders was de INDISCHE PARTIJ, opgericht in 1912 en reeds in 1913 verboden, die wel politieke aspiraties had en werden de oprichter (Douwes Dekker) en voormannen verbannen. !!!! (In een volgend artikel meer hierover.)
Een ander zwaarwegend (min)punt was de onderlinge verdeeldheid over wat onder het begrip "Indo" verstaan diende te worden en alhoewel menigmaal fel gediscussieerd werd, tot enige bevredigende oplossing voor een elk lid, is het helaas nooit gekomen.
Er wordt wel eens (ten onrechte) beweerd, dat bij het IEV het accent lag op "Indo".
Het IEV was echter in wezen "Europees", want uit de voorwaarden waarop men lid kon worden, valt dit te lezen. De Totoks waren allen welkom en zelfs zij die in Holland zaten en nog nooit een voet in Indië hadden gezet, konden namelijk lid worden.
Veel "echte" Indo's hadden hiermee moeite en menig maal werd de afkorting IEV wel eens verbasterd tot
Indo En Verlak.Voor adspirant Indoleden golden dezelfde voorwaarden als voor de Totoks en Hollanders, echter met dien verstande dat voor de Indo's en Indonesiers de extra bepaling gold, dat zij voldoende Europees moesten zijn in gedrag en gedachte en zij nemen het voor lief aan, "want de Indo's hadden de Totoks nodig om niet geisoleerd te raken".
Er was hun veel aangelegen om de Totoks ervan te overtuigen, dat de begrippen "lui, onbetrouwbaar, indoLENT, liplap e.d. "slechts afkomstig waren uit de monden van die domme "Jan Fuseliers", maar er waren toch nog wel steeds Totoks die de Indo's wantrouwden en bang waren dat de Indo's zich ooit wel eens zouden inzetten om Indië los te maken van Holland.
Deel 6 volgt. De Indische partij en Indië voor de Indiërs.