Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Nederlands kampioen Remi Grooten naar wk Pencak Silat

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Nederlands kampioen Remi Grooten naar wk Pencak Silat Empty
BerichtOnderwerp: Nederlands kampioen Remi Grooten naar wk Pencak Silat   Nederlands kampioen Remi Grooten naar wk Pencak Silat Icon_minitimeza 20 nov 2010 - 22:24

zaterdag 20 november 19:45

‘Ik kon niets en zat alleen maar op de bank’

Nederlands kampioen Remi Grooten naar wk Pencak Silat Pencak10
EMMEN - Pencak Silat heeft Remi Grooten veel gebracht. De 22-jarige Emmenaar werd zijn astma de baas, ontmoette zijn huidige vriendin door de sport en ging twee weken geleden voor het eerst de boeken in als Nederlands kampioen.
Op 6 december neemt hij in Jakarta deel aan het wk. Alle negen Nederlands kampioenen in de verschillende gewichtsklassen maken 12 tot en met 18 december hun opwachting in Jakarta, de bakermat van de zelfverdedigingskunst. Pencak Silat is groot in Indonesië. Zo groot dat de president van Indonesië zich in 2000 voor de opening van het toernooi uit de voeten maakte.

De finales worden live op tv uitgezonden en op de finaledag zijn zelfs soldaten nodig om de horden toestromende supporters te stroomlijnen. ‘Wat hier voetbal is, is daar Pencak Silat’, verzekert de Nederlands kampioen in de gewichtklasse 80 to 85 kilo. ‘Daar krijgen ze er van jongs af aan les in de volkssport op scholen en universiteiten. En wie een toernooi op wereldniveau wint, krijgt van de regering een huis en een stuk land.’

De concurrentie zal dan ook scheutig zijn. Zo’n veertig landen doen in Jakarta een gooi naar de wereldtitel. Grooten hoopt een rol van betekenis te kunnen spelen. ‘Het verschil is wel groot, maar ik wil absoluut een keer wereldkampioen worden. Of ik dat ga halen is de vraag, maar ik mag nog tot mijn veertigste wedstrijden doen.

Dus ik heb nog even.’ Grooten glimlacht van oor tot oor, wanneer hij over de trip vertelt. Maar hoe anders was zijn situatie zes jaar geleden, toen de astma en het paardenmiddel prednisolon hem in de greep hielden. ‘Ik ben door een diep dal gegaan. Ik ben begonnen met de sport, omdat ik zoveel last van astma had. Ik was aan de prednisolon, dat is echt het laatste redmiddel, en kon eigenlijk helemaal niks. Door zuurstofgebrek had ik veel hoofdpijn; ik had helemaal geen fut en zat alleen maar op de bank. Ik kon verder ook niets. Via een vriend begon ik in Emmen bij Bintang Lima met Pencak Silat. De eerste paar lessen lag ik ook van uitputting op de grond, vreselijk. Maar nu heb ik alleen in de zomer en lente nog een beetje last, vanwege de pollen in de lucht. Ik slik ook alleen nog maar onderhoudsmedicijnen. Maar ze zien mij niet meer bij de dokter en in het ziekenhuis’, is Grooten trots.

Drie á vier keer in de week reist de vechtsporter van Parc Sandur naar Groningen om te trainen bij PSP Bongkot Harimau. Nederland telt tachtig Pencak Silatclubs, waarvan Harimau de meest prestigieuze is. De sportschool leverde zes van de negen Nederlands kampioenen. De andere drie zijn overigens afkomstig van de zusterschool in Friesland. Het pendelen tussen Emmen en Gronigen valt de fitnessinstructeur bij Fit Sports niet al te zwaar. ‘Het scheelt ook dat mijn vriendin erachter staat. Maar de club in Groningen maakt de sport echt speciaal. Voor mij is het familie. Het wedstrijdteam is heel hecht. We gaan ook weekendjes weg en op vakantie met elkaar.’ Zijn vriendin passeerde al even de revue.

Grooten, pas hbo Commerciële Economie afgestudeerd aan de Stenden hogeschool in Emmen, leerde haar kennen op een toernooi in Emmen. De liefde werd later in café De Zwetser beklonken. Hoewel hij het zich min of meer met de opleiding Commerciële Economie op zichzelf afriep, is een kantoorbaan geen wens van hem. ‘Ik ben momenteel ook bezig met een opleiding tot personal trainer. Ik hoop dat ik dat later kan combineren met een kantoorbaan.’ Grooten houdt Emmen.nu van zijn gracieuze vechtsportavonturen op de hoogte. Houd www.emmen.nu in de gaten voor foto’s en WK-nieuws omtrent de Nederlands kampioen uit Emmen.

Een wedstrijd Pencak Silat wordt gewonnen door het behalen van punten. Een knock-out is onwaarschijnlijk, omdat het hoofd niet aangevallen mag worden.

De nationale zelfverdedigingskunst van Indonesië kan worden gesplitst in het cultuurtechnische gedeelte en het deel van gevechtswaarde. Er zijn 150 verschillende stijlen.

Emmen.nu
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Nederlands kampioen Remi Grooten naar wk Pencak Silat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederlands kampioen Remi Grooten naar wk Pencak Silat   Nederlands kampioen Remi Grooten naar wk Pencak Silat Icon_minitimedi 4 jan 2011 - 14:52

Pencak Silat team wint zilver op WK
Zondag 02-01-2011,15:40 door Redactie

Tijdens de wereldkampioenschappen Pencak Silat in zuid-Jakarta is het door Security.nl gesponsorde team Bongkot meerdere keren in de prijzen gevallen. Eddy Clements (85-90kg) en Emil Nuninga (95+) wonnen een bronzen medaille. Na winst op Australië en vervolgens Nieuw Zeeland eindigde Clements op de derde plaats na de halve finale tegen Maleisië. Emil Nuninga pakte op zijn eerste WK brons in een gelijke halve finale strijd tegen Maleisië. Na achterstand in de eerste ronde kwam Nuninga furieus terug en versloeg Singapore in de voorrondes.

Martijn Houwerzijl (75-80kg) kreeg in de eerste ronde India als tegenstander. Deze tegenstander werd op de weegschaal gediskwalificeerd wegens overgewicht. In de volgende ronde trof de huidige Europees kampioen Singapore. Na een aftastende eerste ronde met licht verlies voor Houwerzijl, pakte de Groninger dubbele punten in de tweede ronde. Twee vegen en tal van harde stoten en voorwaartse trappen gaven Martijn de winst.
De derde ronde deed de partij helaas alsnog draaien. Singapore scoorde evenveel als Holland, Holland bleef aan kop en bleef op de aanval (achteraf wellicht te veel). Houwerzijl werd vervolgens een prima veeg (volle punten) onthouden onder druk van de hoofdjury. Een vreemde jurybeslissing in het nadeel van Houwerzijl die met een veeg tegen in de derde ronde het toernooi moest verlaten.

Remi Grooten (80-85) en Roy Schut (90-95) moesten hun meerdere erkennen in Maleisië na beide prima prestaties in hun partijen op hun eerste WK. Grooten verloor van de latere wereldkampioen Faizal uit Maleisië.

Zilver
Harriet Zuidland (finalist Wk 2007 70-75kg) bereikte de finale ten koste van Maleisië. De finale in een volgeladen Pencak Silat arena tegen Vietnam ging helaas verloren (4-1). Ook in Zuidlands partij werden er duidelijk minder punten geschreven voor de Hollandse dan voor de Vietnamese en was het eindresultaat zilver.

Het feit dat jurybeslissingen in Azië een grote rol kunnen spelen heeft derhalve de Hollandse equipe in sommige partijen parten gespeeld. Niet in alle gevallen en niet uitsluitend. De kwaliteit van Aziatische teams is ook buitengewoon, professionele teams die tweemaal daags trainen, het jaarrond. Terwijl de Hollanders het klaarspelen met één dagelijkse training tijdens studie en werk. Het WK in Jakarta blonk uit in aankleding en kwaliteit van de wedstrijden. Zeer technische vechters die in het geval van thuisland Indonesië door vierduizend supporters gesteund werden.

Dat het in dit spanningsveld ook uit de hand kan lopen blijkt wel uit een kwalijke 'supportersactie', waarbij een toeschouwer uit protest tegen de Vietnamese jury het veld op rent en de hoofdcoach van Vietnam knock-out probeert te trappen.

security.nl

Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com

Nederlands kampioen Remi Grooten naar wk Pencak Silat
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
»  Draaien van Nederlands-Indië naar Buren met het BurenToenTheater
» Hoe was de reis naar Nederlands Indië?
» Onderzoek naar Nederlands geweld in Indië
» De definitieve reis van Nederlands-Indië naar Nederland
» Nederlands onderzoek naar zorg Indonesië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: