Aantal berichten : 2328 Registratiedatum : 04-01-09 Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas
Onderwerp: Re: Pak Lurah zo 18 maa 2012 - 10:21
Pak Lurah deed de deur open voor de postbode die aanbelde. "Joh, zo laat? Wat heb je bij je? Wat heb je me te melde(n)?"
"Aub meneer, beetje erg laat, maar dat komt door vertraging van het vervoer. Een pakje dit keer." brabbelde de postbode met zijn mond vol kauwgum voer.
"Nou kom op dan en nu wegwezen. Hier heb je 1000 Rph voor je late bezorging als fooi." "Fijn, dank u wel meneer, kan ik goed gebruiken voor schoonmaakspullen van de vogelkooi."
Pak Lurah trok zich terug op zijn geliefd stekkie onder de manggaboom's schaduw, maakte het pakje open, heel voorzichtig, heel subtiel en vooral niet al te ruw.
Stil zat hij daar en keek naar de inhoud ooit gemaakt in het verre verleden, vele jaren lang nooit het bestaan ervan geweten en hield hij het nu vast in het heden.
Ter herinnering aan mijn opleiding bij de Kon. Marine in 1938 stond er geborduurd. Een jong Indisch ventje tekende bij de Marine en zijn leven heeft daarna niet lang geduurd. Van mijn broer Cor, gesneuveld in de Slag in de Javazee 27 febr 1942 voor vorst en vaderland. Getorpedeerd en verzopen in zijn jonge leven, geen kansen gekregen, de kruiser stond in brand.
ElEl
Aantal berichten : 8018 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: Pak Lurah zo 18 maa 2012 - 11:00
Wat een dierbare herinnering heb je gekregen!
wujud Admin
Aantal berichten : 1008 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: Pak Lurah zo 18 maa 2012 - 13:37
goepie2
Aantal berichten : 16 Registratiedatum : 21-12-10
Onderwerp: Re: Pak Lurah zo 18 maa 2012 - 14:39
Adoeh Pak Lurah,,
wat een mooi aandenken heb je gekregen. Het is kostbaar dus...bewaar het goed.
groeten van Pak Manis uit Amsterdam
Henri R. Cingoor
Aantal berichten : 2328 Registratiedatum : 04-01-09 Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas
Onderwerp: Re: Pak Lurah zo 18 maa 2012 - 15:55
Het zakdoekje doet zijn afbeelding, een vaartuig, eer aan. Het heeft reizen gemaakt van voormalig Nederlandsch Indie naar Nederland, van Nederland naar Italië, van Italië naar Nederland, van Nederland naar Spanje en uiteindelijk van Spanje weer naar Nederland.
Vervaardigd - door wie?? - ergens tussen 25-1-1939 en maximaal 23 febr 1942.(Maar deze laatste datum lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien men toen al wist wat te wachten stond en menselijkerwijs dan de gedachten zich niet bezig zullen houden met dergelijke vrijetijds handelingen. Welk schip moet het voorstellen? Ik kan de afbeelding niet thuisbrengen aangezien het vaartuig een fantasie tuigage heeft en 3 schoorstenen.
Duinkonijn
Aantal berichten : 1148 Registratiedatum : 19-05-09 Leeftijd : 80 Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia
Onderwerp: Re: Pak Lurah ma 19 maa 2012 - 0:24
Henri, Wat een dierbaar zakdoekje! Kasian voor de postbode, hij krijgt maar Rp 1000 (nog geen 1 euro) als fooi van Pak Lurah, en dat voor zo'n dierbaar zakdoek! Als Pak Lurah geweten had wat in het pakje zat, dan had hij de postbode en zijn gezin vast te eten gevraagd!
DK
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: Pak Lurah di 20 maa 2012 - 22:20
Voor DK:
Je vroeg op 3 maart j.l. of er iets aan het gevonden graf gedaan zou worden.
Ga naar deze link aub: http://www.imexbo.nl/familie-foto-s.html
Helemaal onderaan de pagina.
Met héél véél dank aan Walter Kessels. !!!!
Duinkonijn
Aantal berichten : 1148 Registratiedatum : 19-05-09 Leeftijd : 80 Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia
Onderwerp: Re: Pak Lurah di 20 maa 2012 - 22:36
Bro Henri,
Dat is nu een prachtig herdenkingsgraf geworden, met dank aan Walter Kessels!
Uit de vergetelheid ontrukt en weer teruggevonden en een heel mooi kruis neer gezet. Een waardig herdenkingsteken voor een zeer gedenkwaardige plaats voor de eeuwigheid.
Je pleegmoeder Odilia Nancy ten Cate heeft eindelijk haar rust en eeuwige vree gekregen.
Ga je het graf nog een keer bezoeken, als je weer naar je negara kelahiran gaat?
Heel mooie achtergrond muziek op de website!
Dank je wel Bro Henri !
DK
ElEl
Onderwerp: Re: Pak Lurah wo 21 maa 2012 - 9:39
Voor Walter!
Maggyjalan
Aantal berichten : 77 Registratiedatum : 06-01-09
Onderwerp: Re: Pak Lurah wo 21 maa 2012 - 21:46
Gevonden.....eindelijk rust in je hart en ziel.
Het warme lichtje van liefde blijft branden voor allen die jou voor zijn gegaan....
Kesasar
Aantal berichten : 2586 Registratiedatum : 03-01-09 Woonplaats : Selandia Baru
Onderwerp: Re: Pak Lurah wo 21 maa 2012 - 23:43
Een roerend verslag bro.Henri, al deze die ons vooraf gegaan zijn rusten in Allah's paradijs, maar juist een gedachte..., er zijn ook die in Indonesia zijn achtergebleven en hun kinderen zo oud als ik nu al ben kan ik ze al horen " jangan lupa loh!" van zo ver weg.... Sampai strakkies dan, siK.
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: Pak Lurah zo 1 apr 2012 - 14:05
Pak Lurah had weer 's bonje met zijn gade gekregen, want die zei dat de elektronica naar zijn kop was gestegen. Nou, dat pikte Pak Lurah natuurlijk niet en verdedigde zijn hobby met vuur; ""Niks mee te maken, zei Bu Lurah, ff dimmen met je knip, want de tijden zijn duur."
"Ik mag ook helemaal niks meer van jou." antwoordde onze electronheld. "De pot op met jou."antwoordde ze weer. "Daar ligt electronzooi voor veel geld." "Wat moet je met al die troep? Overal kabels en knopjes en toetsenborden, ik moet op mijn tellen passen als ik stofzuig en dat komt door al die hindernissen en horden."
"Ho nou."zei Pak Lurah. "Je wilt toch een netwerk van je voorraden in de keuken en je eettent?" "Nou, dan moet ik toch een paar computers aan elkaar koppelen, zodat jij wat meer kunt zitten op je krent." "En je wilt internetten in je ballentent en in de woonkamer en op de WC en in de keuken en in de tuin, dus dan moet ik toch wel één en ander in elkaar draaien? Jij en je stofzuiger maken het helemaal te bruin."
En zo geschiedde het dat Pak Lurah maar weer onder zijn manggaboom zat op zijn dingklik en kleine steentjes zat te gooien naar een verdwaald rupsje en een vervelende sjirpende jangkrik. Onderwijl loerend door de open deur naar binnen toe of er niet en passant werd gestoten tegen zijn speeltjes door ene Bu Lurah die druk doende bezig was om op te zuigen al die losse computeronderdeeltjes.
En net dat Pak Lurah aan het indommelen was, hoorde hij een woeste kreet. "He, wat doet die zak emping daar bij jouw zooi? Da's voor de gasten van de eetkeet."
Laatst aangepast door Henri R. Cingoor op ma 2 apr 2012 - 5:00; in totaal 1 keer bewerkt
Duinkonijn
Onderwerp: Re: Pak Lurah zo 1 apr 2012 - 19:30
WOW, Pak Lurah heeft een heel computerbedrijf in huis! Dat zal hem een aardige duit gekost hebben, ja dat zal Bu niet leuk vinden. Maar die kerupuk emping is wel heerlijk en veel lekkerder en beter dan chips (hoewel die computers wel chips nodig hebben, ha ha ha).
Bro Henri, weet je waarom men in sommige delen van Indonesië ze dit emping Belinjo en anderen het Melinjo noemen? Ik weet dat niet. Het is toch dezelfde noot?
Ik ben ook gek op kerupuk emping B/M elinjo.
Gelukkig is hier in de buurt (20 minuten met de auto) een Surinaamse toko die het heeft.
DK
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: Pak Lurah ma 2 apr 2012 - 5:07
@DK
Bij mijn weten is Belinjo hetzelfde als Melinjo. Ik zelf heb altijd van huis geleerd om Belinjo te zeggen. (zowel in kripik vorm alsmede in verwerking in sayur.).
Maar hoe je het beessie ook noemt: Ik kan er ook niet van afblijven en het is goed tegen nauwe bloedvaten, hypertentie en cholesterol.
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: Pak Lurah ma 2 apr 2012 - 5:45
Pak Lurah zat weer eens boos en verongelijkt te mokken en zat uit ballorigheid de katten te kietelen met kleine rotanstokken; die moesten het nu bij hem ontgelden want het waren Bu Lurah's lievelingen, maar hij vond ze maar niks, die harige maffe en gestoorde idiote ondingen.
Wat was er nu weer gebeurd? Pak Lurah's kleinzoon zou een avondje langs komen en daarom besloot Pak Lurah om zijn kleinzoon te verwennen met Indische etensdromen. Dus besloot ie om lekkere besengek, sambel goreng telur en ayam kecap pedis te maken, zodat dat blonde jochie met de zwarte ogen het avondmaal goed zou smaken.
"Nee, niks ervan." besloot Bu Lurah. "Voor al dat kruidige gedoe is ie nog veels te klein, want zijn kleine darmpjes zijn er nog niet aan gewend en daarom ook nog rein." En Pak Lurah, gezeten aan de keukentafel, bekeek het miezerige bordje spaghettizooi, wat zijn kleinzoon moest nuttigen in plaats van al dat andere lekkers en er ook nog uitzag zo mooi.
En zo is het gekomen, dat de, op het aanrecht aanwezige paar bakjes met Indisch avondvoer, na kleinzoon's vertrek naar huis toe, door Pak Lurah zelf werden genuttigd, hetgeen hij zeer aangenaam ervoer.
Duinkonijn
Onderwerp: Re: Pak Lurah ma 2 apr 2012 - 23:37
Ja Bro Henri, Melinjo en Belinjo is ook hetzelfde: van deze noten gemaakt:
Maar waarom 2 namen voor hetzelde? Misschien Melinjo in West Java en Belinjo in Oost Java? Of is er een andere verklaring? Misschien weet OmSid dit?
DK
ElEl
Onderwerp: Re: Pak Lurah di 3 apr 2012 - 7:48
Pak Lurah heeft een heel bedrijfje gemaakt.....is er nog wel een slaapplekje voor hem?
En wat is de kleine jongen al groot?
Duinkonijn
Onderwerp: Re: Pak Lurah di 3 apr 2012 - 21:43
Bro Henri, wat een leuke foto van je kleinkind. Mag je trots op zijn. Wij hebben precies hetzelfde bordje voor de (jonge) kleinkinderen. Grappig.
DK
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: Pak Lurah do 5 apr 2012 - 11:50
Pak Lurah kreeg een brief van zijn nicht en ingesloten een foto van een klein wicht.
De brief verhaalde dat zijn nicht op haar dochter boos was, want haar dochter had verkeerd met ene heer van de Plas.
Die was plotsklaps spoorloos verdwenen, was er pijlsnel vandoor gegaan met lange benen.
De nicht vroeg Pak Lurah om hulp, om te zoeken in het Blanke Land, naar de dader en die scheen te wonen in Broek op Waterland.
Kijk zelf maar, schreef de nicht, hoe licht is niet dat kleine wicht en heeft, zo klein als het is, ook nog een blank wit gezicht. Nu zit ik opgescheept met 2 dochters en een kleine uk en moet ik uitkijken dat mijn jongste ook niet op zoek gaat naar blank geluk.
Nou daar zat Pak Lurah maar mooi mee maar dacht: bekijk het even, ik zit met mijn gat voor de TV.
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: Pak Lurah vr 13 apr 2012 - 16:54
Pak Lurah gaat voor een poosje de nonsens literaire keukendeur dicht doen en bedankt hierbij alle passerenden met een handdruk of met een dikke zoen.
Andere interesses en bezigheden nopen Pak Lurah tot het juister doen benutten van zijn energie en tijd en daarom via deze wijze attendeert hij u allen op zijn voorlopige afwezigheid.
Het gezegde luidt nog immer: Wie schrijft die blijft, edoch iets belangrijkers heeft Pak Lurah's energie ingelijfd. Daarom wil hij zich voor de volle quantiteit en kwaliteit eraan wijden, zodat hij als resultaat zijn nazaten ermee kan verblijden.
Ingewijden hebben het wel een beetje door waar Pak Lurah zich mee bezig houdt en voor de "onwetenden": Wel, Pak Lurah is met een jonge desa kip getrouwd. Hij had schoon genoeg van het gemopper van zijn trouwe vechtgenoot en stapt nu geheel verblijd elke avond met zijn ayam kampung in bed en ook nog geheel bloot.
Bye bye et au revoir voor een poosje. Pak Lurah gaat nu even snoepen uit het doosje.
Duinkonijn
Onderwerp: Re: Pak Lurah vr 13 apr 2012 - 23:06
Pak Lurah heeft wel smaak! Wat een mooie vrouw!
DK
Kesasar
Aantal berichten : 2586 Registratiedatum : 03-01-09 Woonplaats : Selandia Baru
Onderwerp: Re: Pak Lurah za 14 apr 2012 - 6:09
Eh-eh! niet jaloers zijn dan bro.K'nijn, anders slechte dromen! Pak Lurah heeft het oudere zusje van zijn nieuwe geliefde naar Selandia Baru gestuurd, "vol verwachting klopt mijn hart, wie de roe krijgt, etc..... siK.
ElEl
Onderwerp: Re: Pak Lurah za 14 apr 2012 - 7:50
Pak Lurah komt vast nog wel eens even mampir.....
Tot dan en het ga je goed en bedankt!!
Duinkonijn
Onderwerp: Re: Pak Lurah za 14 apr 2012 - 21:42
Pak Kesas,
Natuurlijk ben ik een beetje jaloers op Pak Lurah, zo'n mooie vrouw !
Gefeliciteerd! Hopelijk stuurt Pak Lurah het oudere zusje echt naar Selandia Baru, maar ja, of Pak Lurah dat wel aandurft???
Nou als die mooie zus toch in NZ aankomt, dan graag een mooie foto hier op dit forum, toch?
Dan kunnen wij ook genieten van het mooie Indonesische schoon!
LOL
DK
Maggyjalan
Aantal berichten : 77 Registratiedatum : 06-01-09
Onderwerp: Re: Pak Lurah zo 15 apr 2012 - 13:09
Terima Kassi voor die leuke, gezellige "nonsens" verhalen....
Hopelijk na gedane arbeid dat je terug komt met je nieuwe ayam-kampung vrouwtje
Succes met alle afhandelingen van allerlei zaken....